Zorginnovatie: op cursus bij kinderen

Zorg is in de basis altijd hetzelfde. Na 20 jaar ervaring durf ik dat met zekerheid te zeggen. Toch zie ik dat ieder voor zich op zoek gaat naar oplossingen en verbeteringen. We werken als eilandjes langs elkaar heen en proberen allemaal het wiel opnieuw uit te vinden. Raar, als je uitgaat van die gedeelde kern van zorg. 

Het was één van de dingen die ik me weer eens goed realiseerde na een inspirerend gesprek met Jacqueline van Ginkel, coach van de Health Innovation School. Mijn oplossing voor dit probleem? Laten we weer wat meer kind zijn. 

De ingrediënten van een goed gesprek

Wat gebeurde er in dat gesprek met Jacqueline? Ze stelde gelijk vragen, kwam met stevige stellingen en gaf mij stof tot nadenken. Duizelig van de energie kwam ik het gesprek uit, zo geïnspireerd was ik door hoe zij naar vraagstukken en veranderingen in de zorg kijkt. 

Het deed me denken aan wat er gebeurt als ik met kinderen praat. Iedereen herkent het wel: dat vragenvuur. Kinderen stellen werkelijk over álles vragen, omdat zij de wereld willen ontdekken. Die vragen en de antwoorden die ik daarop moet verzinnen: daar leer ik het meeste van. Daarom vind ik kinderen zo interessant. Ze geven mij altijd input om creatief na te denken, nieuwsgierig te zijn en moeilijke vragen te stellen. Heel verhelderend!

Waarom we meer als kinderen moeten zijn

Voor de toekomstige zorg moeten de verpleegkundigen en verzorgenden meer geprikkeld worden, nieuwsgieriger worden naar toekomstige werkprocessen. Een beetje meer kijken als een kind dus. 

Ik geloof dat als je verzorgenden en verpleegkundigen bij elkaar in een kamer zet, de deur op slot doet en ze er pas uit laat als ze een oplossing hebben die écht bijdraagt aan verbetering van de zorg, dat ze met goede oplossingen komen. Oplossingen vanuit de kern, die de organisatie vervolgens kan realiseren. Maar dan moeten dus wel blokkades weggehaald worden en moeten ze worden geprikkeld om naar die processen te gaan kijken.  

Op cursus bij kinderen

Op dit moment zijn er nog altijd grote problemen met de werkdruk in de zorg. Verpleegkundigen en verzorgende worden vandaag de dag nog steeds zwaar belast met overbodige administratieverplichtingen vanuit de organisatie of overheid. Er moet anders naar de werkprocessen gekeken worden, iets waar we in de pilot Vernieuwend Werken in de Zorg – Pilot 2020, georganiseerd door Reinaerde en de Erasmus Universiteit, druk mee bezig zijn. 

Ook in dit project probeer ik nieuwsgierig te zijn, te kijken als een kind. Het klinkt zo makkelijk, maar het is soms toch zo ingewikkeld. Als we volwassen worden verleren we het kind-zijn. Ik durf te wedden jij ook! 

Eigenlijk moeten wij als volwassenen op cursus bij kinderen. We noemen de cursus dan ‘hoe word ik nieuwsgierig?’ en leren verder kijken dan alleen ons probleem of onze organisatie! Zodat we samen teruggaan naar die kern van zorg.